מתוך: "זכרונות אנשי ירושלים"
הקמת כולל שומרי החומות ( על פי – "שלשה עולמות" – חיים המבורגר)
אנחנו מכירים את המילה "כולל" בשתי צורות: כולל הוא ישיבה בה לומדים אברכים כלומר גברים נשואים, וכולל היא התארגנות אנשים שבאו מארץ מסוימת, עיר או מחוז במגמה שכספי החלוקה המגיעים מאותם מקומות יכנסו לכיסם של אנשי הכולל בארץ. בתחילת שנות ה – 60 של המאה ה – 19 היה בירושלים כולל (התארגנות) אחד של אשכנזים פרושים (שאינם חסידים).בראש הכולל עמד ר' ישעיהו ברדקי ור' יואל יוסף ריבלין שכיהן כסופר הכולל. בשנת 1862 עלו רבים מהונגריה מורביה ובוהמיה (מורביה ובוהמיה היו אזורים ברפובליקה הצ'כית) וכן היו בירושלים כבר בני הדור השני לעולים מארצות אלו. אז עלה הרעיון ע"י 4 אנשים: משה נאועמעסטא (סבו של המספר), ר' משה בוימגרטן, ר' יצחק פרג, ור שמעיה גיצלר, להתפלג מכולל הפרושים ולייסד כולל של אנשי הארצות הללו. לכולל יקראו "שומרי החומות", ולכסף שנאסף מארצות אלו יקראו קופת רמב"ן (ר' מאיר בעל הנס). ארבעת החברים יבחרו לממונים והם ינהלו את כל עניני הכולל. ר' משה נאועמעסטא היה הסופר, המזכיר והמחלק בגלל שידע לדבר ולכתוב בעברית וגרמנית וכן ידע חשבון. נשיא הכולל היה ה"כתב סופר" בנו של החתם סופר שישב בפרשבורג, אליו הגיע הכסף והוא דאג להעבירו ארצה. זה לא היה פשוט כי ה"כתב סופר" לא הסכים בהתחלה לקבל עליו את המינוי ורק שליח מירושלים שהיה אב בית דין הגיע אליו ושיכנע אותו. ה"כתב סופר" גם התבקש לעשות הערכה של בני הכולל שכן לא כל אחד קיבל בצורה שווה שכן תלמידי חכמים ואלה שתורתם אומנותם קיבלו יותר, אבל לזה לא הסכים ה"כתב סופר" בשום פנים ואופן. הממונים התחלפו אחת לשנה בבחירות שנערכו בחנוכה. למרות שר' משה נאועמעסטא כבר לא היה ממונה לאחר הבחירות, בכל אופן הוא נשאר בתפקידו כסופר ומזכיר ואח"כ גם נאמן (מיופה כוח, אדם הנאמן על הציבור או הכולל בעיקר כדי לפסוק בענייני מחלוקת וכספים).