.
מתוך: "מאמרים על ירושלים" > "ירושלים בראי ההיסטוריה"
קבר בני חזיר
מערת קבורה ליד "קבר זכריה" שמתוארכת לימי החשמונאים – לימי אלכסנדר ינאי, כלומר סוף המאה השניה – תחילת המאה הראשונה לפני הספירה. יהודי ירושלים של המאה ה – 19 קראו למקום בית החפשית שם היה מקום מושבו של המלך עוזיהו אחרי שלקה בצרעת:
ויְהִי עֻזִּיָּהוּ הַמֶּלֶךְ מְצֹרָע עַד יוֹם מוֹתוֹ וַיֵּשֶׁב בֵּית (החפשות) הַחָפְשִׁית מְצֹרָע כִּי נִגְזַר מִבֵּית יְהוָה וְיוֹתָם בְּנוֹ עַל בֵּית הַמֶּלֶךְ שׁוֹפֵט אֶת עַם הָאָרֶץ (דברהי'ב' כו' כא')
כתובת שנמצאה שנת 1863 על ידי יוסף ספיר והצרפתי מלכיור דה ווה מלמדת מי באמת קבור במערכת הקבורה הזו:
"זה הקבר והנפש של אלעזר חניה יועזר יהודה שמעון יוחנן בני יוסף בן עובד יוסף ואלעזר בני חניה כהנים מבני חזיר "
משפחה זו מוכרת כמשפחת כהנים מהתנ"ך:
לְחֵזִיר (משמרת) שִׁבְעָה עָשָׂר (דברהיא' כד' טו' , וכן: נחמיה י' כא)
נשים לא מוזכרות בכתובת, אבל אין פרושו של דבר שלא נקברו כאן נשים. יכול להיות שהרשומים הם גברי המשפחה והנשים מוצנעות.
בכתובת מצוינת נפש (מצבה), ואכן מצד צפון לפתח עם העמודים ובצמוד אליו אפשר להבחין במבנה שנהרס והוא חלק מהמתלול ואולי זה ה"נפש".
יש חיבור בצורת מנהרה מקבר בני חזיר אל קבר זכריה, ואולי המבנה של קבר זכריה הוא הנפש של קבר בני חזיר, ושמעתי גם השערה שהיתה נפש מצפון לקבר, וכאשר הנפש הזו נהרסה נבנה "קבר זכריה" כנפש, ונחצבה המנהרה המחברת בין הקבר והנפש.
חזית הקבר בנויה עם שני עמודים בסגנון דורי ושתי אומנות משני הצדדים. מעל העמודים קורה – ארכיטרב, ומעליה האפריז עם מטופות וטריגליפים, מעל האפריז כרכוב בולט. מערכת הקבורה עצמה נחצבה אל תוך המצוק.
במסורת הנוצרית מוזכר המקום כמקום קבורתו של יעקב בן חלפי, שהיה אחד מתלמידיו של ישוע או יעקב אחי ישו שהושלך למוות מקרן העופל שבמקדש.