.
מתוך: "מאמרים על ירושלים" > "נצרות בירושלים"
"וַתָּקָם מִרְיָם בַּיָּמִים הָהֵם וַתְּמַהֵר לָלֶכֶת הָהָרָה אֶל־עִיר יְהוּדָה׃40 וַתָּבֹא בֵּית זְכַרְיָה וַתְּבָרֶךְ אֶת־אֱלִישָׁבַע׃41 וַיְהִי כִּשְׁמֹעַ אֱלִישֶׁבַע אֶת־בִּרְכַּת מִרְיָם וַיִּרְקַד הַיֶּלֶד בְּמֵעֶיהָ וַתִּמָּלֵא אֱלִישֶׁבַע רוּחַ הַקֹּדֶשׁ׃42 וַתִּקְרָא בְּקוֹל גָּדוֹל וַתֹּאמַר בְּרוּכָה אַתְּ בַּנָּשִׁים וּבָרוּךְ פְּרִי בִטְנֵךְ׃43 וּמַה־לִּי כִּי־אֵם אֲדֹנִי בָּאָה אֵלָי׃44 כִּי קוֹל בִּרְכָתֵךְ בָּא בְאָזְנָי וְהִנֵּה רָקַד בְּשִׂמְחָה הַיֶּלֶד בְּמֵעָי׃45 וְאַשְׁרֵי הַמַּאֲמִינָה כִּי הִמָּלֵא יִמָּלֵא אֲשֶׁר דֻּבַּר־לָהּ מֵאֵת יְהוָֹה׃"
אז מתפללת מרים (תפילת המגניפיקט):
46 "וַתֹּאמֶר מִרְיָם רוֹמֲמָה נַפְשִׁי אֶת־יְהוָֹה׃47 וַתָּגֶל רוּחִי בֵּאלֹהֵי יִשְׁעִי׃48 אֲשֶׁר רָאָה בָּעֳנִי אֲמָתוֹ כִּי הִנֵּה מֵעַתָּה יְאַשְּׁרוּנִי כָּל־הַדֹּרוֹת׃49 כִּי גְדֹלוֹת עָשָׂה לִי שַׁדָּי וְקָדוֹשׁ שְׁמוֹ׃50 וְחַסְדּוֹ לְדוֹר דּוֹרִים עַל יְרֵאָיו׃51 גְּבוּרוֹת עָשָׂה בִּזְרֹעוֹ פִּזַּר גֵּאִים בִּמְזִמּוֹת לִבָּם׃52 הָרַס נְדִיבִים מִכִּסְאוֹתָם וַיָּרֶם שְׁפָלִים׃53 רְעֵבִים מִלֵּא־טוֹב וַעֲשִׁירִים שִׁלַּח רֵיקָם׃54 תָּמַךְ בְּיִשְׂרָאֵל עַבְדּוֹ לִזְכֹּר אֶת־רַחֲמָיו׃55 כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֶל־אֲבוֹתֵינוּ לְאַבְרָהָם וּלְזַרְעוֹ עַד־עוֹלָם׃"
56 "וַתֵּשֶׁב מִרְיָם עִמָּהּ כִּשְׁלשָׁה חֳדָשִׁים וַתָּשָׁב לְבֵיתָהּ׃"
לוקס פרק א' 39-56
על מקום כנסית הביקור היה מקום בית הקיט של זכריה ואלישבע, והכנסיה הנוכחית נקראת על שם ביקורה של מרים אצל בת דודתה – אלישבע.
בתקופה הביזנטית היתה במקום כנסיה על שמה של אלישבע. כנסיה זו נהרסה, ובתקופה הצלבנית כבר קיימת כנסיה אחרת בשם ה"ביקור".
וכתב האב דניאל:
"חצי פרסה נוספת מעברו השני של העמק עטור העצים, נמצא ההר, שאליו ברחה אלישבע עם בנה. הסלע שנאחזה בו נראה שם עד היום הזה. מעליו הוקמה כנסיה קטנה ומתחתיה מערה קטנה, שבה ניצבת כנסיה נוספת. ההר הזה, הנמצא מערבית לירושלים, גבוה מאד, מוקף יערות גדולים ועמקים אחדים ושמו אוריני."
לפי תאור זה היתה למעשה כנסיה עליונה ומתחתיה קריפטה.
הברית החדשה מספרת שהורדוס ציוה להמית את כל הילדים עד גיל שנתיים בבית לחם, כי שמע שהמשיח היהודי נולד. מקור נוצרי חיצוני מספר שהחיילים באו לעין כרם ואלישבע ברחה מפניהם עד שכמעט השיגו אותה. ואז פנתה אל הסלע שלידו עמדה ואמרה: "או הר! קבל את האם והילד" ואז הסלע נפתח והסתיר אותם בתוכו. בכנסית הביקור אפשר לראות את הסלע כמו שמספר האב דניאל.
בסוף המאה ה – 14 נהרסה הכנסיה ומי שהגיע אל החורבות צריך היה לשלם עבור הביקור. הצליין קנון דובדן ביקר בעין כרם בשנת 1651 וכתב:
"אני באופן אישי מעדיף להיפרד מעל כמה מיידינים ולהימנע ממכות, ומוטב לי לחטט בארנקי מאשר להפוך את גבי לתוף".
בשנת 1679 בנו הפרנציסקנים קפלה ללא גג וערכו בה מיסות ביום הביקור מידי שנה.
בשנת 1860 התמוטטה הקפלה, ובשיפוצים שנערכו נמצאה הקריפטה של הכנסיה הצלבנית.
כריפטה זו שימשה בינתיים ככנסית הביקור. לאחר מספר שנים (1891) נבנו גם מנזר ומגדל פעמונים.
בקריפטה התחתונה אפשר לראות את הסלע שבו הסתתרה אלישבע. הסלע מוגן על ידי סורג. מהקפלה יוצאת מנהרה קצרה מהתקופה הרומית-ביזנטית ובמנהרה בור מים שממנו שתו גיבורי הסיפור. על הקיר ציורי קיר ובהם:
זכריה במקדש, הביקור ורדיפת הרומאים אחרי התנוקות היהודיים.
את הכנסיה העליונה תכנן האדריכל אנטוניו ברלוצי. תחילת הבניה היתה בשנת 1938 אבל בגלל המלחמה היא הסתיימה רק בשנת 1958.
בכנסיה העליונה ציורי קיר של הצייר ואגאריני ובהם מאורעות חשובים מן ההסטוריה הנוצרית. ואגאריני הגיע לירושלים בשנת 1941 אבל הבריטים גרשו אותו כנתין מדינת אויב (איטליה). בשנת 1949 חזר ואז חבר אליו הצייר הישראלי מרדכי ארדון שבא ללמוד ממנו תוך כדי סיוע בעבודתו. הם עבדו זמן מה ביחד עד שהגיעה הוראה מהוותיקן להפסיק את עבודתו של הצייר היהודי. הציורים הסתיימו בשנת 1958. בתמונות:
ויכוח בסורבון בשנת 1307 על נושא הריונה של מרים.
נצחון הנוצרים על התורכים בשנת 1571 ביון.
החתונה בכפר כנא בגליל שם הפך ישו מים ליין.
המועצה האקומנית באפסוס בשנת 431 לספירה, שם הוכרזה מרים כיולדת האל.
באפסיס רואים את מרים כמלכת העולם. אחד הדמויות בתמונה היא זו של ברלוצי.
על גבי החלונות נשים שרובן מן התנ"ך: שרה, רחל, מרים, דבורה, יעל, יהודית, אסתר וחנה.
על שער הכניסה למתחם שני פסלים קטנים של זכריה ואלישבע. ברחבת הכניסה לכנסיה 42 לוחות חרסינה ועליהם כתובה תפילת המגניפיקט (יתגדל) (לעיל) בשפות שונות. על חזית הכנסיה פסיפס שנעשה על ידי האומן ביגאטי (1943) ובו מרים על חמור בדרכה מנצרת לעין כרם. מתחת לתמונה כתובת מן הברית החדשה: "ותקם מרים בימים ההם ותמהר ללכת ההרה אל עיר יהודה" (לוקס פרק א' 39.)
להרחבה – עין כרם
להרחבה – כנסית יוחנן בהרים