.
מתוך: "מאמרים על ירושלים" > "נצרות בירושלים"
לגבי הקבר כותב יוחנן י"ט 41 – 42 :
"במקום שנצלב ישוע היה גן ובגן קבר חדש שעוד לא הונח בו איש. שם הניחו את ישוע כי ערב שבת היה ליהודים והקבר קרוב."
מרקוס ט"ו 46 כותב:
"יוסף (הרמתי) קנה סדין. הוא הוריד אותו ועטף אותו בסדין, הניחו בקבר חצוב בסלע וגלל אבן על פי הקבר."
לגבי מקום הקבר כותב יוחנן י"ט 19 :
"מקום צליבתו של ישוע היה קרוב לעיר…"
מקום הקבר מקובל על רוב העדות הנוצריות כמקום אותו קידשה הלנה אימו של קונסטנטינוס במאה הרביעית. לפי יוחנן הקבר היה קרוב לעיר, כלומר מחוצה לה אבל קרוב אליה. בתקופה זו הקיפו את העיר שתי חומות הנקראות על ידי יוסף בן מתיתיהו: חומה הראשונה והחומה השניה, והקבר עצמו צריך להיות מחוץ לחומה השניה אבל בתוך החומה השלישית שתבנה יותר מאוחר על ידי אגריפס. בשרטטו את תוואי החומות אומר יוסף בן מתיתיהו איפה מתחילה החומה השניה, ליד שער גינת כלומר ליד שער יפו של ימינו, ואיפה היא מסתיימת, באנטוניה כלומר בפינה הצפון מערבית של חומת הר הבית. דרכה של החומה בין שתי הנקודות לא ידוע. ליד שער שכם נמצאו אבנים הרודיניות כחלק מהמגדל ששימש במקום זה בתקופה הרומית, שתחילתו כנראה כבר בתקופה ההרודיאנית. אם כן יש לנו שלש נקודות בתוואי החומה השניה. אבל באזור כנסית הקבר לא נמצאו שרידים של חומה זו. ירושלים בזמן מותו של ישו היתה יהודית ולכן כנראה שמרו על חוקי היהדות. לפי חוקי היהודים שגם לפי מרקוס (לעיל) הלכו לפיהם, לא קברו בירושלים. ולכן אין ספק שישו נקבר חוץ לעיר. ליד כנסית הקבר ישנם שני אתרים המציינים את "שער המשפט" דרכו יצא ישו מהעיר אל אתר הצליבה. האתר הפרנציסקני נמצא ברחוב בית הבד, והאתר הרוסי נמצא בתחום כנסיית אלכסנדר נייבסקי.
לפי המקורות לעיל מקום הצליבה ומקום הקבר, שהיה בגן, נמצאים האחד ליד השני. וכך זה קורה בכנסית הקבר עצמה. הגן נעלם בעקבות הבניה באיזור. גם הגבעה שעליה נצלב נעלמה.
רוב העדות מקבלות את מיקום כנסית הקבר שברובע הנוצרי, אבל יש פרוטסטנטים שחושבים אחרת. הם לא משוכנעים שהחומה השניה עברה ממזרח לקבר הזה, כן אין שרידים לגן שהיה במקום לפי הברית החדשה.
מעבר למחשבה שיש ספיקות לגבי המיקום המקובל של הקבר של ישו, מוכרחים לומר שמקום אלטרנטיבי עבור הפרוטסטנטים הגיוני, שכן אין להם כל אחיזה בכנסית הקבר מכיון שכאשר הפרוטסטנטיות הגיעה לעולם כל השטחים בכנסית הקבר כבר חולקו לעדות קיימות..
הפרוטסטנטים החלו לדבר על מקום אחר לקבר כבר בשנות ה – 40 של המאה ה – 19. מול שער שכם יש סלע שנראה כמו גולגולת שמתחבר לשם "גולגותא" המופיע כמקום הצליבה ב"ברית החדשה". בשנת 1882 זיהה הגנרל צ'רלס גורדון, גיבור מלחמה אנגלי שהתפרסם במלחמה בסודן, במערת קבורה שהתגלתה כבר בשנת 1867, את מערת הקבורה של ישו.
המושבה האמריקאית שהוקמה על ידי הורציו ואנה ספפורד שכנה אז בתוך החומות ליד שער שכם בבית גבוה שהתנשא מעל לחומותיה של ירושלים. הגנרל גורדון היה אורח רצוי ותדיר בבית המושבה. על הגנרל והגילוי שלו סיפרה ברטה ספפורד, בת המושבה האמריקאית, בספרה "ירושלים שלנו":
"בהיותי בת חמש הגיע אלינו לראשונה הגנרל צ'רלס גורדון הגבור הנפלא של סודן, ואני הערצתי אותו מאד. הוא בא לארץ ישראל למשך שנה, כדי לעסוק בלימודי המקרא ולימוד עתיקותיה של ירושלים, שהיה עבורו בבחינת הגשמת חלום חיים….כל אימת שהגנרל גורדון הגיע, הצבנו לו כסא על גג ביתנו השטוח, והוא נהג לשבת שם שעות, כשהוא מתעמק בספר התנ"ך, ומתכנן תכניות. היה זה שם, שהבשיל במוחו הרעיון שהגבעה ממול לחומה הצפונית היא הגולגותא, מקום הגולגולת, הנזכר בברית החדשה….חלק ממתלול הסלע…נראה אמנם באופן מושלם ומפתיע כגולגולת עם ארובות עיניים, מקום האף ופה פתוח. מאותו זמן זכתה גבעה זו לכינוי "הקלווריה של גורדון" (gordon's calvary), אף שהארכיאולוגים מתייחסים בהסתייגות רבה לזיהוי זה ומעדיפים את כנסית הקבר. ברם עד שלא יעלה בידי הארכיאולוגים לקבוע את התוואי המדויק של החומה השניה באמצעות חפירות, תמיד יהיו חילוקי דעות על מקום הגולגותא."
(אילנה שקולניק ilana shkolnik. מתוך אתר פיקיוויקי ישראל www.pikiwiki.org.il)
אם כן באתר יש גולגותא, קבר ואפילו גן, שכן התגלה במקום בור מים קדום גדול מאד, שאין ספק שתכליתו היתה להשקות גן גדול.
מערת הקבורה היא בת שני חדרים, כאשר בפתחה אבן גולל ומסילה עליה נעה האבן. על משכבי הקבורה כריות לראש.
נוסף על ההתאמה בין הפסוקים ובין האתר, יש בקיר המערה חור המכניס אור, המאפשר לראות את הנעשה בתוכה. בברית החדשה מסופר שכאשר באו אל הקבר ביום ראשון גילו שהקבר ריק וכך נאמר ביוחנן פרק כ' 5:
"הוא התכופף וראה את התכריכים מונחים אך לא נכנס פנימה" (ראה בעזרת החור בקיר).
הפרוטסטנטים קנו את האתר בשנת 1894 והוא נמצא בבעלות:
the committee of the garden tomb (Jerusalem) association
בשנת 1974 נעשה מחקר ארכיאולוגי באזור והקבר זוהה כקבר מימי בית ראשון, ולכן בימי ישו לא היה חדש. באזור קיימים קברים נוספים מימי בית ראשון וגם כריות הראש בקברים אופיניות לקבורה בימי בית ראשון. הפרוטסטנטים אומרים בקשר לכך שעדיין קיימת חשיבות לאתר גן הקבר בשל שימור האווירה המקורית של תקופת ישו.
הגן עצמו מקסים ללא התפאורה האפלולית של כנסית הקבר. בינות לצמחים והעצים ספסלים המיועדים לתפילה והתיחדות עם המקום והרעיון. לעיתים קרובות אפשר לראות צליינים יושבים ושרים בליווית כלי נגינה שירי דת והאוירה הקסומה של הגן האנגלי רק עוזרת להם ומוסיפה מימד אחר לחוויה הדתית.